وبکا
وبلاگ تخصصی کامپیوتر و اینترنت

ویندوز 7، 64 بیت یا 32 بیت ؟

بابک فخریلو

شما می توانید Windows را روی پردازنده های 32 بیتی که از 25 سال پیش تا به حال به عنوان یک استاندارد وجود داشته اند، و پردازنده های 64 بیتی جدید که با نسخه های قبلی هم سازگار هستند، اجرا کنید. بد نیست بدانید از آنجایی که هرچیزی در دنیای امروز یک سرنام (مخفف) برای خودش دارد، استاندارد Windows 64 bit با عنوان x64 و استاندارد 32 بیتی با عبارت کوتاه شده ی x86 شناخته می شود.

به خاطر این که پردازنده های x64 با نسخه های قبلی سازگار هستند، می توانید هم نسخه ی 32 بیتی و هم 64 بیتی از Windows را روی آنها نصب و اجرا کنید.

اما نمی توانید Windows 64 Bit را روی یک سیستم با مشخصات سخت افزاری 32 بیتی نصب کنید.

نسخه ی 64 بیتی Windows مزیت های قابل توجهی دارد. در حالی که نسخه ی 32 بیتی محدود به استفاده از RAM تا مقدار 4GB است (هیچ وقت از همه ی آن مقدار حافظه نمی توانید استفاده کنید)، اما نسخه ی 64 بیتی می تواند تا 8TB (ترابایت) *  را پشتیبانی کند. البته هنوز زمان زیادی مانده تا بتوانید چنین حافظه ی اصلی را نصب کنید(حتی نمی توانید آن را بخرید)، اما در حال حاضر می توانید همراه پردازنده ی 64 بیتی خود یک RAM با ظرفیت 12G را داشته باشید.

بدون شک برنامه های 64 بیتی از برنامه های مشابه خود که برای پردازنده های 32 بیتی توسعه یافته اند، سریع تر کار می کنند اما در حال حاضر که این مطلب را می خوانید، تعداد اندکی برنامه ی 64 بیتی تولید شده است، و لزوما هم نسبت به نسخه های 32 بیتی بهتر نیستند. در حقیقت، با وجود این که  Microsoft Office 2010 در دو نسخه ی 32 و 64 بیتی ارائه می شود، اما Microsoft به کاربرانش توصیه می کند تا فقط نسخه ی 32 بیتی را نصب کنند.

و بی شک ویندوز های 64 بیتی ضعف های خود را هم دارند:

در حالی که بیشتر برنامه های 32 بیتی بدون اشکال در محیط 64 بیتی کار می کنند، اما برنامه هایی که تمایل دارند تا با هسته ی سیستم عامل در تعامل باشند، بسیار کمیاب اند. برای مثال، برنامه ای که خودش را وارد context menu (منویی که با راست کلیک کردن در Explorer پدیدار می شود) می کند، برای اینکه در ویندوز 64 بیتی هم کار کند باید توسط سازنده اش دوباره نوشته شود. در حال حاضر تعداد برنامه هایی که برای سازگاری با ویندوز 64 بیتی دوباره نویسی می شوند، رو به افزایش است.

و یک مشکل دیگر. برنامه های 16 بیتی سیستم عامل DOS و Windows که با سیتم عامل های قبل از Windows 95 سازگار بودند، در محیط 64 بیتی اجرا نمی شوند(تنها در نسخه های ویندوز 32 بیتی که روی سخت افزار 64 بیتی اجرا می شوند، می توانند کار کنند).

البته برای بسیاری از کاربران این مساله نمی تواند مشکل ساز باشد.

* یکی از دوستان گفتند که تا 16 ترابایت هم پشتبانی میشه

برگرفته از :

http://www.pcworld.com/article/207851/32_vs_64_what_bit_windows.html?tk=hp_pop

داغ کن - کلوب دات کام

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ تخصصی کامپیوتر و اینترنت و آدرس pc4u.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools

 
 
 
cache01last1393206567